تأثیرات رشد نرخ مصالح و دستمزد بر بازآفرینی شهری/آسیب های افزایش تراکم ساختمان ها در بافت فرسوده

اجرای بازآفرینی شهری که با هدف احیا، نوسازی و بهسازی بافت های فرسوده و ناکارآمد شهرها در دستور کار دولت قرار گرفته است، کار بسیار بزرگی است که به یقین دولت نمی تواند به تنهایی از پس آن بربیاید. به طوری که در این بین مشارکت مردم به عنوان مالکان و همچنین بخش خصوصی برای اجرای این طرح و ساخت و ساز در این مناطق الزامی است.

به گزارش «صما» اگرچه دولت با ارائه تسهیلات نوسازی و شهرداری ها با تخفیف در عوارض ساخت سعی کرده اند تا انگیزه بخش خصوصی را برای ورود به این عرصه افزایش دهند، اما پیچیدگی های موجود در این بخش به قدری است که بخش خصوصی رغبتی از خود برای مشارکت در این حوزه از خود نشان نمی دهند.

علاوه بر این نوسان شدید قیمت ها و شرایط نابسامانی که طی چند ماه اخیر بر کل اقتصاد کشور حاکم شده است، یکی دیگر از دلایلی است که باعث می شود تا چشم انداز روشنی برای فعالیت نه تنها در بافت فرسوده بلکه در کل بخش های ساخت و ساز برای فعالان ساختمانی باقی نماند.

تاثیرات افزایش قیمت‌ ها بر نوسازی

در همین رابطه معاون وزیر راه و شهرسازی ضمن تایید این موضوع معتقد است: در هر صورت باید بپذیریم که نوسانات موجود در بازار مصالح ساختمانی و همچنین افزایش قیمت نیروهای انسانی و سایر مسائل، تاثیر خود را بر این بخش خواهد گذاشت.

محمد شکرچی زاده در گفت و گو با «صما» درخصوص نقش دولت در زمینه بهبود این وضعیت تصریح کرد: با توجه به شرایط فعلی، دولت برای اینکه تسهیلات لازم را در اختیار توسعه گران قرار بدهد، قاعدتا باید همت مضاعفی برای انجام و اجرای طرح بازآفرینی داشته باشد.

وی در عین حال درخصوص میزان تمایل بخش خصوصی برای مشارکت در احیا و نوسازی بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری گفت: طبق گزارشات موجود، از آنجایی که تعداد محله ها با توجه به موقعیت های موجود، در سطح کشور بسیار زیاد است، رغبت بخش خصوصی نسبت به برخی از محلات تعریف شده قابل توجه است، اما در قسمت هایی هم بخش خصوصی رغبت زیادی از خود برای حضور و فعالیت در این بخش نشان نمی دهند.

بخش خصوصی؛ بی علاقه به مشارکت در نوسازی

در این بین عضو جامعه مهندسان مشاور ضمن تایید این مطلب تاکید کرد: با توجه به شرایط کنونی و تورم موجود در بخش مسکن و ساختمان، به نظر می رسد که بخش خصوصی علاقه‌ای به مشارکت در امر نوسازی نداشته باشند.

سهراب مشهودی در گفت و گو با «صما» درخصوص راهکارهای ایجاد انگیزش در بین بخش خصوصی برای احیا و نوسازی بافت فرسوده گفت: یکی از راهکارها می تواند این باشد که به بخش خصوصی در ساختمان‌هایی که اقدام به نوسازی می‌کنند، تراکم بیشتری داده شود. به نحوی که این تراکم‌ها به قدری باشد که سرمایه‌گذاری در این زمینه برای آنها سود به دنبال داشته باشد.

وی در عین حال با اشاره به تبعات و تناقاضات این موضوع تاکید کرد: اما از طرف دیگر مسئله اینجاست که معمولا بافت‌های فرسوده خود از تراکم جمعیتی بالایی برخوردارند و درنتیجه اگر بخواهند این انگیزه را هم ایجاد کنند، روش مناسبی نیست و آن هم قابل نقد است.

مشهودی با بیان اینکه در حال حاضر راهکار دولت برای سرمایه‌گذاران، تجمیع خانه ها و زمین های کوچک در بافت‌های فرسوده است، اظهار کرد: از این طریق دولت اجازه می‌دهد که تراکم در این مناطق دوبرابر و حتی سه‌ برابر شود. با این حال مخالف تجمیع در بافت هایی هستم که تراکم جمعیتی زیادی دارند و خدمات عمومی آنها ناکافی است.

آسیب‌های افزایش تراکم در بافت فرسوده

به گزارش «صما» در حالی که برخی از کارشناسان پیشنهاد افزایش تراکم و تعداد واحدهای مسکونی را برای ترغیب بخش خصوصی جهت مشارکت در این زمینه ارائه می کنند، این کارشناس شهرسازی به آسیب‌های افزایش تراکم در بافت های فرسوده اشاره کرد و یادآور شد: در این صورت تمام ساختار‌ها در منطقه مورد نظر به هم می‌ریزد.

مشهودی با ارائه یک مثال در این بخش خاطرنشان کرد: به طور نمونه اخیرا طی یک طرحی در منطقه نازی‌آباد تهران، مجوز تبدیل خانه‌های دوطبقه به ساختمان های نه طبقه را داده‌اند که اجرای چنین طرحی، حجم عظیمی از تراکم را به منطقه اضافه خواهد کرد. علاوه بر این، اشکالات دیگری هم دارد و آن این است که تمام مستاجران ساکن در منطقه، دیگر توان مالی کافی برای سکونت مجدد در آن منطقه را نخواهند داشت و درنتیجه اجرای چنین طرح هایی را از این نظر مناسب نمی‌بینیم.

درمجموع باید توجه کرد، در جریان نوسازی و احیای بافت های فرسوده در قالب اجرای طرح بازآفرینی شهری، مسائل و نکات بسیار زیادی مطرح است که غفلت از هر کدام از آنها می تواند عواقب زیادی را به بار بیاورد. بنابراین آنچه کارشناسان برای جلوگیری از این عواقب و آسیب ها بر آن تاکید می کنند؛ یافتن راهکارهای مناسبتر برای ایجاد انگیزه در بخش خصوصی برای ورود به این حوزه و توجه به نظرات کارشناسان و شهرسازان در زمینه اجرای بازآفرینی شهری است.

انتهای پیام/

keyboard_arrow_up
آخرین اخبار