نظام مهندسی فضاهای شغلی جدید ایجاد کند

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران با اشاره به طرح واگذاری امر بازرسی و کنترل ساختمان به شهرداری ها گفت: یک واقعیت در حوزه ساختمان این است که تعداد مهندسان بسیار بیشتر از میزان اشتغالی است که حداقل در حوزه شهرداری‌ها وجود دارد.
نادر محمدزاده در گفت و گو با «صما» با بیان این مطلب تاکید کرد: از همین رو مهندسان نباید تصور کنند که فقط می توانند در این بخش کار کنند. به هر صورت فضای حرفه مهندسی آزاد است و مهندسان می‌توانند ظرفیت‌های خود را حتی در خارج از کشور بروز دهند.

مسئولیت دشوار سازمان نظام مهندسی در کاریابی جدید

وی ادامه داد: برخلاف آنچه که مهندسان به آن امید بسته اند، ما نمی‌توانیم بگوییم که با واگذاری امر بازرسی و کنترل ساختمان به شهرداری ها برای تک‌ تک مهندسان، شغل در شهرداری‌ها تعریف می‌شود و همه آنها می‌توانند با استفاده از پروانه‌های خود کار طراحی، نظارت و یا اجرا انجام دهند.

محمدزاده با اشاره به رسالت خطیر سازمان نظام مهندسی در این بخش تصریح کرد: به همین دلیل مسئولیت سازمان نظام مهندسی ساختمان در این بخش سخت‌تر می شود و باید به این سمت برود که بتواند پاسخ این حرفه را بدهد و مهندسان امکان فعالیت در فضاهای جدید را نیز داشته باشند.

وی در ادامه به بحث تعارض منافع اشاره کرد و اظهار داشت: البته با توجه به شرایط و مسائل موجود، همه مهندسانی که به صورت تمام‌ وقت در یک ارگانی مشغول به کار هستند، نباید پروانه اجرا و نظارت داشته باشند.

تبعات غیبت ناظران و مجریان دوشغله در پروژه‌های ساختمانی

به گفته این مسئول، در همین راستا بحث جلوگیری و حذف تضاد منافع از سال گذشته در وزارتخانه راه و شهرسازی مطرح و ابلاغ شد که این مهم بخش زیادی از این مسئله را حل می‌کند. چرا که طبق آن هر مهندسی که در یک نهاد شغل تمام‌وقت دارد، پروانه اجرا و نظارت نباید در اختیار داشته باشد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران همچنین عنوان کرد: در حوزه نظارت، مهندس ناظر حتی اگر تضاد منافع هم نداشته باشد، اما در جای دیگری اشتغال داشته باشد، طبیعی است که امکان حضور به موقع برای نظارت بر مراحل مختلف اجرای ساختمان را ندارد.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی اگر بخواهند یک تخلفی را در پروسه اجرای یک ساختمان انجام دهند و بدانند که ناظر ساختمان نمی‌تواند در آن ساعت بر سر پروژه حضور داشته باشد، قاعدتا آن تخلف را در غیبت ناظر انجام می‌دهند و ناظر هم در آن ساعات قابلیت کنترل و نظارت را نخواهد داشت.

محمدزاده با تاکید بر اینکه هر مهندسی که به صورت تمام‌وقت در دستگاه‌های دولتی و غیردولتی شاغل است، باید از فعالیت در حوزه های نظارت و اجرا خارج شود، یادآور شد: شاید در یک مقطع زمانی تعداد مهندسان کم بود و برای پوشش اجرای پروژه های عمرانی، مجبور شدیم که از مهندسان شاغلان در نهادهای دیگر هم در این بخش ها استفاده کنیم، اما امروز به این شکل نیست.

وی افزود: در حال حاضر ما به تعداد کافی در همه مناطق کشور و شهرها و روستاها، مهندسان متخصص در اختیار داریم و به همین دلیل ضرورتی ندارد که از مهندسان شاغلی که تمام ‌وقت آنها پر شده است و دیگر وقتی برای پرداختن به سایر مسئولیت ها ندارند، در بخش ساخت و ساز استفاده کنیم.

استثنا برای مهندسان طراح

این مسئول دولتی حوزه طراحی ساختمان ها را مستثنی از این اصل دانست و افزود: در مورد طراحی این چنین نیست و از آنجایی که طراحی چه در حوزه سازه و چه در حوزه معماری و چه در حوزه تاسیسات یک حوزه مستقل است و انتخاب مهندسان طراح براساس توانمندی فردی آنها انجام می گیرد، استفاده از تخصص مهندسان شاغل در سایر بخش ها در حوزه طراحی بلامانع است و ایرادی ندارد.

محمدزاده طراحی ساختمان ها را یک موضوع خلاقانه برشمرد که طراحان می‌توانند در هر ساعت از شبانه‌روز آن را انجام دهند و تاکید کرد: این در حالی است که در حوزه اجرا چنین نیست و یک مجری نمی‌تواند به صورت تمام‌وقت در جای دیگری شاغل باشد و اسم خود را مجری بگذارد.

به گفته مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران، ممکن است دو مهندس که تحصیلات و مدارک مشابه دارند، توانمندی طراحی متفاوتی داشته باشند و بخشی از آن برمی‌گردد به استعدادها و تلاش‌هایی که طراحان از خود نشان می‌دهند.

انتهای پیام/

keyboard_arrow_up
آخرین اخبار