چرا ایمنی در ســاخت و سـاز مهم است؟

به گزارش روابط عمومی سازمان،کمیته نظارت مضاعف طی پیامی نکات ایمنی در ساختمان را متذکر شد:

در ساختمان سازی باید اطمینان داشته باشیم ساخت و ساز ، به عموم مردم در اطراف ساختمان و کارگرانی که در آن مشغول به کار هستند خطری نمی رساند. برای این منظور باید تسهیلات و امکاناتی مهیا شود تا ضمن استفاده از آن ها عوارض خطرات و تهدیدات را به حداقل رساند. البته در ساختمان سازی برای رعایت ایمنی, یکسری اصول و قوانین وجود دارد که در صورت اجرای آن ها به خصوص در نردبان ها,پلکان,سقف و آسانسور ها می توان امنیت را تامین کرد. علاوه براین , کارگران هم با میل ورغبت بیشتر کارخواهند کرد!

چرا ایمنی در ساخت و ساز مهم است؟

با تحقیقاتی که روی این موضوع صورت گرفته مشخص شده هزینه های مستقیم و غیرمستقیم که برای تلفات هنگام ساخت و ساز صورت گرفته حتی بیشتر از هزینه های مقابله با بیماری سرطان است!

علاوه بر از بین رفتن سرمایه زیاد در صورت عدم رعایت ایمنی, کارگران هم حاشیه امنی برای کارکردن نخواهند داشت و چه بسا در یک حادثه حتی جان خود را از دست می دهند. در خوشبینانه ترین حالت هم با نقص عضو کار خود را از دست خواهند داد.

با همه این تفاسیر رعایت ایمنی در ساختمان سازی هم به نفع کارگران است و هم کارفرمایان. در صورتی که تمامی نکات ایمنی رعایت شود و کارگران, لباس ها و تجهیزات فردی مناسب داشته باشند و همگی دارای بیمه باشند کیفیت کار بالا رفته و در هزینه های کارفرمایان هم صرفه جویی می شود!

ایمنی در ساختمان شامل:

نکات ایمنی هنگام ساخت و ساز از اجرای اسکلت تا انتها

نکات ایمنی عبور و مرور هنگام عملیات ساختمانی

مسائل ایمنی در تخریب، گودبرداری و اجرای سازه‌ی نگهبان در مناطق شهری

1)نکاتی که باید در هنگام ساختمان سازی در نظر گرفت:

کارگران کارگاه‌های ساختمانی باید مجهز به کلاه و کفش ایمنی باشند

تمامی معابر، پلکان‌ها، سطوح شیبدار، باز شوها، پرتگاه‌ها و نقاطی که احتمال خطر سقوط افراد در آن هست، باید با نرده و پوشش‌های موقت و مناسب حفاظت شوند .

از کار کردن کارگران روی بام ساختمان‌ها در هنگام باد و توفان و بارندگی شدید و یا هنگامی که سطح بام پوشیده از یخ باشد ، جلوگیری به عمل آید .

در هنگام کار روی بام‌های شیبدار و یا بام‌های پوشیده از صفحات شکننده مانند صفحات موجدار نور گیر و ورق‌های فشرده سیمانی (ایرانیت) باید از نردبان‌ها یا صفحات تراولینگ با عرض حداقل ۲۵سانتیمتر استفاده شود .این نردبان‌ها و صفحات باید محکم و مطمئن نصب شده باشند تا احتمال لغزش آنها در زیر پای کارگران کاهش یابد.

در لبه سطوح شیبدار باید موانع مناسب و کافی برای جلوگیری از سقوط کارگر یا ابزار کارپیش بینی شود .

کارگرانی که روی بام‌های شیبدار با شیب بیش از ۲۰ درجه کار می کنند باید مجهز به کمربند ایمنی و طناب نجات باشند.

قالب بتن باید قبل از بتن ریزی مورد بازرسی قرار گرفته و نسبت به استحکام آن اطمینان حاصل شود.

هنگام برداشتن قالب بتن باید احتیاط‌های لازم به منظور حفاظت کارگران ازخطر احتمالی سقوط بتن یا قالب بکار برده شود.

دستگاه‌های بتن ساز باید دارای ضامن باشند تا هنگام تمیز کردن‌، دستگاه را قفل و از حرکت اتفاقی آن جلوگیری شود.

بالا بردن تیرهای آهن باید با استفاده از کابل یا طناب‌های محکم انجام شود و برای جلوگیری از خم شدن بیش از حد کابل، باید چوب یا وسیله مشابه دیگری بین تیر آهن و کابل قرار داده شود .در این شرایط از زنجیر برای بالا بردن تیر آهن استفاده کنید.

هنگام نصب ستون‌ها یا تیرهای آهن، قبل از جداکردن نگهدارنده تیر آهن باید حداقل نصف تعداد پیچ و مهره‌ها را بسته یا جوشکاری لازم انجام شده باشد .همچنین قبل از نصب تیر آهن دیگر ، تیر آهن زیرین باید صد در صد پیچ و مهره و یا جوشکاری شده باشد .

خرپاها باید به ‌وسیله نگهدارنده روی پایه قرار گیرند و پس از نصب مهارهای لازم و اطمینان کامل از پایدار بودن آن، از نگهدارنده جدا شوند .

در مواردی که ستون‌های آهن روی هم قرار می گیرند نباید بیش از یک طبقه ستون بدون جوشکاری و اتصالات لازم روی ستون زیرین قرار داده شود

هنگام بارندگی شدید و وزش بادهای سخت و یخبندان ،از نصب و بر پاداشتن تیرهای فلزی خودداری کنید .

انجام جوشکاری الکتریکی روی داربست‌های آویزان که با کابل نگهداری می شود مجاز نیست .کابل‌های دستگاه‌های جوشکاری الکتریکی باید دارای روپوش عایق مطمئن و بدون زدگی باشد .

از گذاشتن بار و تکیه دادن داربست به کارهای بنایی که ملات آن به‌طور کامل سفت نشده خودداری کنید. کارگران را نباید به بالا بردن و پائین آوردن بار و ابزار کار محکم یا سنگین به وسیله نردبان وادار کرد .

هنگامی که کارهای بنایی در طبقات زیر انجام می شود ، باید سقف یا پوشش مناسبی برای نصب و بر پا داشتن تیر آهن و کارهای بتنی و نصب سنگ ساختمانی در طبقات قرار داده شود تا کارگران از سقوط مصالح از طبقات بالا ایمن باشند.

ظرف محتوی قیر داغ نباید در محوطه بسته نگهداری شود مگر آنکه قسمتی از محوطه باز بوده و تهویه به‌طور کامل و کافی انجام گیرد .

بالا بردن آسفالت یا قیر داغ به‌وسیله کارگر و نردبان ممنوع است. شعله‌های باز،مشعل،کبریت مشتعل و وسایل مشابه نیز نباید در مجاورت دهانه‌های مجاری فاضلاب، خطوط اصلی گاز و مجاری مشابه قرار داده شود .

برای گرم کردن بشکه‌های محتوی قیر باید ابتدا قسمت فوقانی قیر در ظرف ذوب شود. از حرارت دادن و تابش شعله به قسمت‌های زیرین ظرف قیر در ابتدای کار خودداری کنید.

2) نکاتی که باید هنگام تردد در ساختمان در حال ساخت باید رعایت شود

قبل از شروع عملیات ساختمانی باید مجوزهای لازم بمنظور اجرای عملیات ساختمانی ، انبار کردن مصالح و …. در پیاده روها و خیابانها و سایر فضاهای عمومی و استفاده از تسهیلات عمومی از مراجع ذیصلاح اخذ شود.

مسدود یا محدود کردن پیاده روها و خیابانها و سایر فضاهای عمومی برای انجام عملیات ساختمانی ( دپوی مصالح یا نخاله ساختمانی یا قرار دادن ماشین آلات ساختمانی و … ) ممنوع بوده و در صورت ضرورت باید مجوزهای لازم از مراجع ذیصلاح اخذ شده باشد و در اینحالت رعایت مفاد بندهای بعدی ضروری است .

وسایل ، تجهیزات و مصالح ساختمانی باید در محلی قرار داده شوند که حوادث برای عابرین و وسایط نقلیه بوجود نیاید و وسایل و مصالح فوق بوسیله احداث دیوارچوبی به ارتفاع 2 متر و رنگ زرد و علایم هشدار دهنده وچراغهای چشمک زن ایمن سازی گردد.

در مواردی که نیاز به تخلیه مصالح ساختمانی د رمعابر عمومی یا مجاور آن باشد ، باید مراقبت کافی بمنظور جلوگیری از لغزش یا فرو ریختن ( ریزش ) احتمالی آنها بعمل اید.

در مواردیکه پایه های داربست در معابر عمومی قرار میگیرد باید با استفاده از وسایل موثر از جابجا شدن حرکت پایه های آن جلوگیری شود و عبور عابرین پیاده از زیر داربست منع گردد.

keyboard_arrow_up
آخرین اخبار