سمینار اخلاق حرفه ای در مهندسی برگزار گردید.

#گزارش-خبری
🔻سمینار اخلاق حرفه ای در مهندسی برگزار گردید.

سمینار اصول اخلاق حرفه ای در مهندسی با هدف تشریح نظامنامه رفتار حرفه ای اخلاقی در مهندسی ساختمان روز پنجشنبه 22 تیرماه  برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان،مهندس خانجانی مدرس این سمینار بنای اصلاحیه آیین نامه نظام مهندسی و كنترل ساختمان را بحث اخلاق دانست كه براساس این آیین نامه، نظامنامه رفتار حرفه ای اخلاقی در مهندسی ساختمان ابلاغ گردیده است.

خانجانی در ادامه افزود:وقتی درباره اخلاق حرفه­ای مهندسی و مباحث ساختمان­سازی صحبت می­کنیم نخست باید به این نکته توجه کرد که ماحصل این شغل و نتیجه نهایی و بیرونی آن یک ساختمان است، پس در واقع درباره چیزی صحبت می‌کنیم که در آنجا ذهنیت آدمی در زندگی روزمره تجلی می­یابد. به عنوان مثال، تعریف کلی که معمولا درباره اخلاق حرفه‌ای ارائه می‌کنیم این است که می‌گوییم اخلاق حرفه‌ای یعنی آن بخشی از باورهای آدمی که در شغل و حرفه آدم تجلی پیدا می‌کند و نشان می‌دهد که باورها در آن شغل نماد و جریان عینی پیدا می‌کند، بنابراین با یک نگاه متمرکز به حرفه مهندسی برای ارائه یک تعریف کامل باید گفت باورهایی در شغل که به این حرفه رنگ و بوی انسانی می‌دهد و آنجا بایدها و نبایدهای اخلاق را تظاهر و نمود بیرونی می‌دهد.
اركان و آيين نامه هاي اخلاق حرفه اي مهمترین موضوعاتی بودند که در این سمینار مورد بحث قرار گرفتند که تعهد، صداقت، تضاد منافع ،افشاگري ،توسعه پايدار، فناوري جديد به طور کامل تشریح و به سوالات حاضرین پاسخ داده شد.

1- تعهد :

يكي از اركان اصلي اخلاق در هر جامعه است به همين دليل اين مفهوم نقش محوري در تمام نظريه هاي اخلاق دارد تعهد عاملي است كه سبب مي شود فرد حتي بدون وجود كنترل كننده خارجي و به دليل انگيزه اي دروني كارش را به نخو احسن انجام دهد.

تعهد داراي دو جنبه كاري و سازماني است تعهد كاري بين مبين ميزان تلاشي است كه يك مهندس براي كار خود به هر دوجنبه از اهميت بالايي برخوردار است كه اگر يك مهندس با توجه به تخصص و شايستگي فني بكار گمارده شود مي توان انتظار داشت كه با توانايي بالا وظايف خود را ايفا مكنند.

2- صداقت :

از مهندسان انتظار مي رود كه بالاترين معيارهاي صداقت و امانت را رعايت كنند مهندسان تاثير مستقيم و حياتي بر كيفيت زندگي همه مردم دارند بر اين اساس خدمات ارائه شده توسط مهندسان بايد همراه با صداقت انصاف و عدالت و بيطرفي باشد مهخندسان موظفند كه به حقيقت پايبند باشند و از هر گونه فريب كاري دوري كنند دروغ گفتن ،تحريف شرايط و تخصيص اعتبار براي كارهاي غير ضروري برخي از اشكال فريبكاري است كه با صداقت و درايت ميتواند اينگونه شرايط را طي نمود.

3-تضاد منافع :

وضعيتي است كه با تاثير برروي كار مهندس مانع از برآورده شدن نيازهاي مشتري و كارفرما مي شود پذيرفتن يك هديه از يك فروشنده باعث تضاد منافع مي شودزيرا باعث ناديده گرفتن توليدكنندگان ديگر كه حتي ممكن است كالاي بهتري نسبت به آن فروشنده ارائه دهند شوند باوجود اينكه پذيرفتن و اهدا كردن هداياي كوچك در فعاليتهاي شغلي معمول است ولي بسياري از شركتها پذيرش هداياي قابل توجه كه ممكن است بعنوان رشوه قلمداد شود را ممنوع كرده اند قوانين اخلاق مهندسي مهندسان را صريحا به خودداري از قرارگيري در وضعيتهايي كه قضاوت حرفه اي مهندسان را به مخاطره مي اندازد ملزم كرده است مهندسان ملزم هستند هرگونه تضاد منافعي را كه ممكن است بر كيفيت يا قضاوت خدمات آنها تاثير بگذارد افشا كند مهندسان نمي توانند براي انجام يك پروژه از چند گروه يا از عوامل خارجي مرتبط با پروژه مورد نظر پاداش كمك مالي و وام دريافت كنند.

4-افشاگري :

همانطور كه مهندسان وظيفه دارند تادر قبال كارفرمايان صادق ووفادار باشند آنها موظفند رفاه سلامت و امنيت جامعه را به بهترين شكل برآورده سازند گاهي اين دو مسئوليت در قبال افراد جامعه ومافوق باعث تضاد مي شوند هنگامي كه يك مهندس با اين موضوعات اخلاقي روبه رو مي شود يك پاسخ اين است كه افشاگري كند.در بعضي موارد افشاگري قابل توجيه است :

1-جدي و قابل توجه بودن امكان ضرر رساني به منافع ملي

2-پس از گفتگوي بي نتيجه با مافوق مستقيم و رده بالاتر

3-پس از ارائه راه حلهاي ممكن و مختلف ديگر مسئله

4-طي شدن همه راههاي سازماني

دربعضي از موارد افشاگري اجباري ووظيفه است: الف :وجود شواهد متقاعد كننده درباره خط مشي اشتباه شركت ب:رفع خسارت چشمگير از جامعه.

5-توسعه پايدار :

امروزه موضوع توسعه پايدار در بخشهاي مختلف از جمله آموزش مهندس اهميت و جايگاه خاص پيدا كرده است و عدم شناخت مهندسان از توسعه پايدار نمي تواند موفقيت را براي مهندسان وجود دارد توجه به توسعه پايدار در اصول اخلاقي جامعه هاي مهندسي گنجانده شده است :

-مهندس بايد جامعه رادر بالاترين سطح ايمني سلامت و رفاه قراردهند و تلاش كنند كه در حين اداي وظايف حرفه اي اصول اساسي توسعه پايدار را رعايت كنند.

-تحت شرايطي كه قضاوتهاي حرفه اي مهندسان به دليل به خطر افتادن ايمني سلامت و رفاه جامعه نقص ميشود يا هنگامي كه اصول توسعه ناپايدار ناديده گرفته ميشود مهندسان بايد مشتريان يا كارفرمايان را از عواقب احتمالي كارشان آگاه سازند.

-در كارهاي عمراني مهندسان بايد به دنبال فرصتي براي ارائه خدمات مفيد باشند و براي توسعه ايمني و سلامت و رفاه جامعه تلاش كنند و همچنين براي تحقق توسعه پايدار از محيط زيست نيز حافظت كنند.

-مهندسان با تكيه بر اصول توسعه پايدار متعهد به حفظ محيط زيست هستند تا بدين وسيله كيفيت زندگي عمومي بشر را ارتفا دهند.

6-فناوري هاي جديد :

فناوري كاربرد عملي دانش و ابزاري براي كمك به تلاش انسان است و تاثير بسزايي برتوسعه جوامع بشري دارد .وظيفه مهندسان اين است كه با توجه به تخصصهاي خود پتانسيلهاي مفيد و مضر فناوريهاي جديد حوزه خود را بطور كامل بشناسند و آنها را براي عموم مشخص كننده مهندس بايد در نظر داشته باشد كه فناوريهاي جديد در راستاي توسعه هاي پايدار باشد.

keyboard_arrow_up
آخرین اخبار