توجه به پدافند غیرعامل ضرورتی برای ایمن سازی در برابر حوادث است

بیرجند – ایرنا – نایب رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان جنوبی گفت: توجه به پدافند غیرعامل ضرورتی برای ایمن سازی و پیش بینی های لازم در برابر بروز حوادث طبیعی، انسانی و حیاتی است.

 

مهندس عباس عامری، روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در بحث پدافند غیرعامل، هنوز در ابتدای راه هستیم و تا رسیدن به شرایط مناسب باید مسیری طولانی را طی کنیم.
وی یادآور شد: واژه بلایای طبیعی عنوان اشتباهی است که به دلیل آمادگی نداشتن در برابر زلزله، سیل و ….، به کار برده می شود امید است که با بهره گیری از تجارب دیگران و درک لزوم ایمن سازی و پدافند غیرعامل، شاهد تکرار حوادثی از جمله آتش سوزی پلاسکو نباشیم.
وی گفت: حادثه آتش سوزی پلاسکو، نمونه ای از حوادث و خطرهایی است که همواره شهرها و ساختمان ها و جان مردم را تهدید می کند و خود حادثه و اتفاق بعد آن، نشان دهنده این است که ما در بسیاری از زمینه ها از جمله ایمن سازی و مدیریت بحران و فرهنگ عمومی مواجهه با اینگونه حوادث، با استانداردها فاصله زیادی داریم.
عامری اضافه کرد: نتیجه حاصل از یک حادثه، از بین رفتن سالها زحمت ساختن و آبادانی در مدت زمانی اندک است و در بسیاری از موارد با کشته شدن انسان هایی بی تقصیر همراه می شود، این خود مهمترین و ساده ترین دلیل بر ضرورت توجه به ایمن سازی محیط زندگی مردم در برابر حوادث است.
وی ادامه داد: بعد از حادثه آتش سوزی ساختمان پلاسکو، شرکت های بیمه از فرصت پیش آمده برای معرفی مزایای صنعت بیمه استفاده کردند هرچند نمی توان مزایای بیمه را انکار کرد اما باید بدانیم بیمه، بعد از حادثه تنها قادر به جبران خسارت های مالی ناشی از وقوع حادثه است اما هیچگاه و هیچ چیز نمی تواند خسارت های جانی و معنوی یک حادثه را جبران کند.
نایب رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اضافه کرد: باید با درس گرفتن از حادثه پلاسکو، زیرساخت های جلوگیری از آثار سوء هر گونه حادثه ای را فراهم کرد.
وی با اشاره به اینکه ساختمان سازی و شهرسازی در خراسان جنوبی نیز مانند دیگر نقاط کشور دچار کمبودهایی در ایمن سازی است،یادآور شد: نقص ضوابط و دستور العمل های اجرایی در این رابطه و پافشاری نکردن در مورد اجرای حداقل ضوابط موجود از جمله عوامل تأثیرگذار در غفلت عمومی از مسایل ایمن سازی ساختمان ها و شهرهاست.
عامری یادآور شد: در صورت اجرایی شدن مبحث 22 قانون مقررات ملی ساختمان با موضوع تعمیر و نگهداری، می توان بسیاری از اشکال موجود در ساختمان های مورد استفاده را شناسایی و رفع کرد.
وی گفت: در بیرجند مرکز استان برای ساختمان های چهار سقف به بالا ، اجرای سیستم های اعلام و اطفای حریق الزامی است و همچنین اجرای پله فرار در واحد های مسکونی 6 طبقه و بالاتر ضروری است.
وی ادامه داد: یکی از مباحثی که لازم است مورد توجه مسئولان قرار گیرد بحث پدافند غیر عامل است و باید پیش بینی های لازم در برابر بروز حوادث انسان ساز یا طبیعی صورت پذیرد که در این موضوع، ما هنوز در ابتدای راه هستیم و تا رسیدن به شرایط مناسب باید مسیری طولانی را طی کنیم.
موضوع آتش سوزی و تخریب ساختمان پلاسکو تهران که در سال 1341تاسیس شد بهانه ای شد در کشور به موضوع ایمنی و آتش نشانی توجه ویژه ای شود.
این ساختمان در خیابان جمهوری تقاطع خیابان فردوسی حدود ساعت هشت روز پنجشنبه، 30 دی دچار حریق شد و پس از حدود سه ساعت عملیات اطفای حریق، ساختمان به یکباره فرو ریخت.
پس از 9 روز تلاش امدادگران، پیکرهای 15 شهید آتش نشان از زیر آوار ساختمان خارج شد که با شهادت یک آتش نشان در بیمارستان شهید مطهری، 16 آتش نشان در حادثه پلاسکو به شهادت رسیدند.
همچنین در این حادثه چهار شهروند (کسبه و مالکان مجتمع تجاری پلاسکو) جان خود را از دست دادند و تعدادی هم زخمی شدند.
همچنین رئیس اتاق اصناف خراسان جنوبی پیش از این به ایرنا گفته بود: شرایطی مانند پلاسکو در استان نداریم اما در مجموع برگزاری نشست هایی در حوزه برنامه ریزی واحدهای ایمنی صنفی در آینده نزدیک در تهران برنامه ریزی شده است.
مرتضی یزدان شناس افزود: به زودی یک تیم کارشناسی برای بررسی ایمنی واحدهای صنفی با همکاری کارشناسان آتش نشانی در استان تشکیل می شود تا از توانمندی های تخصصی این افراد بتوان به درستی استفاده کرد.
وی با بیان اینکه بازار بیرجند در بافت کهن شهر قرار دارد، یادآور شد: باید شرایط و امکاناتی که برای بافت های فرسوده در نظر گرفته شد برای بازار نیز لحاظ شود اما تاکنون اقدامی در این خصوص انجام نشده است.
وی، بازار شهر و منطقه را از نشانه های شهری و منطقه ای آن دانست و افزود: بازار هرچقدر به مراتب تخصصی نزدیک تر شود، بازار نبض جامعه است همه مسئولان مربوط کمک کنند تا مشکلات و معضلات رفع شود.
وی اضافه کرد: با همکاری سازمان آتش نشانی بیرجند چهار شیر هیدارنت در بازار بیرجند نصب شد که تمام بازار را به شعاع هزار و 500 متر پوشش می دهد.
وی ادامه داد: بازار بیرجند بدون لوله کشی گاز است و این عامل خطر را به لحاظ آتش سوزی به حداقل می رساند و با بررسی هایی که صورت گرفت تذکر لازم در این زمینه انجام شد.

keyboard_arrow_up
آخرین اخبار