ساخت و ساز در حاشیه شهرها حاشیه ساز می شوند.

با توجه به واقع شدن ايران بر روي يکي از دو کمربند زلزله خيز جهان و وجود گسل هاي فراوان، وقوع زلزله در فلات ايران امري طبيعي است. ايران جز ده کشور بلاخيز و ششمين کشور زلزله خيز دنيا است که زلزله مسبب بيشترين تلفات انساني در آن مي باشد و کمربند زلزله 90 درصد از خاک کشور ما را در برگرفته است؛ اما آنچه حائز اهميت است، وضعيت اسف بار شهرها   است که بر روي گسل ها يا در مجاورت آنها ساخته شده و در معرض خطر زلزله قرار دارند، زيرا که ايران از جمله کشورهايي است که گسل هاي فراوان دارد و حرکت اين گسل ها باعث رها شدن انرژي ذخيره شده و بروز زلزله هاي مکرر مي شود و تلفات جاني و خسارت هاي مالي فراواني را در مناطق شهري بدنبال مي آورد.

خراسان جنوبی سومین استان زلزله خیز کشور است و مردم استان بارها شاهد زمین لرزه های بالای 6 ریشتر بوده اند که به طور میانگین هر 12 سال یکبار روی می دهد.

تجربه های تلخ زلزله دشت بیاض و فردس در سال47،طبس در سال 57،اردکول در سال 76 و زیرکوه در سال 91 ایجاب می کند که مردم این استان خطر زلزله را بیش از پیش جدی گرفته و در مقاوم سازی واحدهای مسکونی بیشتر همت داشته باشند.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان در اینخصوص بیان داشت:عده ای در حاشیه شهرها و شهرک های اقماری با استفاده از خلاء های قانونی روزهای تعطیل یا شبانه ساختمان هایی با کیفیت پایین احداث می کنند.

عباسی با تاکید بر اینکه اغلب این ساخت و سازها از روی ناآگاهی است،افزود:تاخیر اجرای قانون نظام مهندسی و وجود این واحدهای مسکونی موجب می شود که با یک زلزله 5/6 ریشتری مثل بم یا زلزله زیرکوه عده زیادی جان خود را از دست دهند.

وی با اشاره به بازدید از برخی واحدهای غیر مقاوم حاشیه شهرها اظهار کرد:در بسیاری از این منازل دیده شده که هزینه های هنگفتی صرف تزئینات مثل گچبری یا تزئینات داخلی می کنند اما اصول اولیه استحکام بنا را رعایت نکرده اند.

ایشان با تاکید بر اینکه تخریب ساختمان های مذکور تبعات اجتماعی دارد،یادآور شد:مالکان این منازل اغلب معتقدند که اگر مرگ بخواهد به سراغ شان بیاید در منزل با استحکام هم آنها را فرا می گیرد.

عباسی در ادامه تغییر این دیدگاه ها از توان و تخصص جامعه مهندسی خارج است لذا انتظار می رود جامعه روحانیت و ائمه جمعه در آگاهی رساندن به مردم همکاری کنند.

keyboard_arrow_up
آخرین اخبار