گزارش مشروح سفر ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان به استان خراسان جنوبی

 به گزارش روابط عمومی سازمان، مهندس احمد خرم، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور ششم بهمن ماه 1400 با استقبال هیات رئیسه سازمان وارد استان خراسان جنوبی  شد تا از نزدیک با مشکلات و مطالبات مهندسان این استان آشنا شود.

 

 

 مهندس خرم در سفر یکروزه خود ضمن دیدار و گفتگو با استاندار، مهندسین پیشکسوت، در جلسه با هیات مدیره، بازرسان، رئیس شورای انتظامی، مجریان ذیصلاح،کارمندان اداری و اصحاب رسانه استان حضور یافت.

   رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، دخالت دولت در قانون فعلی نظام مهندسی را زیر ۲۰درصد دانست و تصریح کرد: براساس لایحه اصلاحیه این قانون، دخالت دولت بالای ۸۰درصد خواهد بود، این در حالی است که. NGO ها، نهادی مدنی شالوده دموکراسی هستند.

مهندس خرم، سیمای شهری و بدنه شهری خراسان جنوبی را نسبت به شهرهایی که از آنها بازدید داشته، جزو زیباترین شهرها عنوان کرد و گفت: به متخصصان استان تبریک می گویم که بر روی این مسئله دقت کردند.

وی، یکی از اهداف اصلی سفرهای استانی را دیدار با پیشکسوتان جامعه مهندسی و تجلیل از خدماتشان اعلام کرد که عمرشان را برای امر مهندسی گذاشتند. البته باید توجه داشت که پشت سر یک مرد موفق، یک زن فداکار ، سازگار و همراه وجود دارد.

 

 دیدار با استاندار
نظام مهندسی استان با عزم، اراده، پشتکار و اتکا به توانمندی‌ها و ظرفیت‌های موجود  در انجام رسالت خود به خوبی عمل کرده است

مهندس خرم همچنین در دیدار با دکتر قناعت، استاندار خراسان جنوبی، خطاب به او گفت: جامعه 2900 نفری سازمان نظام مهندسی ساختمان را برای انجام کارهای کارشناسی و مسائل فنی و اجرایی و حتی مدیریت بحران در اختیار دارید، لذا ضمن اعلام آمادگی برای هرگونه همکاری با دولت، خواستار واگذاری مسئولیت های تخصصی مطابق قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در امر طرح های توسعه و آبادانی هستیم.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان در ادامه اظهارداشت: ما تصمیم داریم مانند خانه معلم در سراسر کشور برای ارج نهادن به جایگاه اعضا و خانواده های ایشان، در هر استان یک خانه مهندس بسازیم. که به حمایت دولت  برای تحقق این امر احتیاج داریم .

وی، لزوم مشارکت مهندسان در نهضت ملی مسکن را با اهمیت خواند و از مدیریت عالی استان خواست در این خصوص عنایت و مساعدت های لازم را داشته باشد.

خرم در این نشست از جامعه مهندسی ساختمان استان بابت دقت و حضور کامل مهندسان تقدیر و تشکر کرد و افزود: خراسان جنوبی مشکلاتی کمتری نسبت به سایر استانها دارد.

در همین حال، دکتر قناعت، استاندار خراسان جنوبی  با اشاره به لزوم دقت در ساخت و ساز با حساسیت در استحکام بنا، بر ضرورت توجه به این موضوع تاکید کرد.

وی همچنین ضمن استقبال از پیشنهادات ارائه شده و تشکر از اعلام آمادگی در همکاری نظام مهندسی با مجموعه مدیریت استان ، مهندس خرم را از بزرگان نظام و پیشکسوت دانست و از حضور ایشان قدردانی نمود.

 

 

 

دیدار با مهندس پیشکسوت

در ادامه برنامه های این سفر استانی، مهندس خرم با مهندسین هوشمندی و توکلی پیشکسوتان عضو سازمان، دیدار و با اهدای تقدیرنامه و یادبودی از زحمات و خدمات ایشان درحضور خانواده شان تجلیل کرد.

نشست خبری

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان از استانداردسازی و زیباسازی معابر و بلوک‌گذاری بلوارهای شهر بیرجند اظهار رضایت‌مندی کرد و خواستار راه‌اندازی کمیته تخصصی بومی‌سازی مسکن متناسب با فرهنگ مردم و کویری بودن منطقه در سازمان نظام‌مهندسی ساختمان خراسان‌جنوبی شد.
احمد خرم در حاشیه سفر به بیرجند و نشست با خبرنگاران با بیان اینکه مرکز استان خراسان جنوبی از لحاظ بدنه ساختمان شهری وضعیت قابل قبولی دارد، ادامه داد: طراحی تابلوها و نوشته ها در شهر از رنگ های ملایم و دلنواز استفاده شده که سیمای خوبی به مرکز استان داده است. وی ادامه داد: مسئولان باید برای نزدیک شدن به استانداردهای تاسیسات شهری تلاش بیش تری داشته باشند، البته در مرکز استان خراسان جنوبی این وضیعت در جهت مطلوبی قرار دارد.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان بیان اینکه خراسان جنوبی منطقه‌ای کم جمعیت با ۱۲ هزار مهندس است، بیان کرد: بنابراین باید با آموزش و سازماندهی در راستای کاهش تلفات حوادث طبیعی بهره برد.
وی افزود: نیاز است روی استانداردهای بومی‌سازی ساختمان بیشتر برنامه‌ریزی انجام شود تا شرایط آب و هوایی هر منطقه در ساختمان لحاظ شود.

اصلاح ماده کمیسیون ۱۰۰ شهرداری‌ها
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با بیان اینکه کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری‌ها پس از ۴۳ سال اصلاح می شود، ادامه داد: بخش خصوصی در ساخت‌وسازهای مسکن باید توانمند شود.
خرم با بیان اینکه معابر و عرض معابر باید جدی گرفته شود گفت: کمیسیون ماده ۵ به هیچ وجه نباید از استانداردها و ضوابط کوتاه بیاید به خصوص در شهر بیرجند که بعید است زمین برای توسعه داشته باشد. وی با بیان اینکه در بسیاری از امور مانند ساختمان دچار عدم تعادل هستیم، ادامه داد: از آنجایی که ساختمان پیشتاز توسعه است اگر به موانع برخورد کند مشکلات زیادی ایجاد خواهد شد وی بیان کرد: زمینه همکاری کامل میان وزارت راه و شهرسازی، شهرداری‌ها، تشکل ها و صنوف هم الزامی است
وی افزود: سال ۹۷ و ۹۸ هر سال هزار میلیارد تومان بودجه برای آموزش مهارتی اختصاص یافت اما متاسفانه تاکنون هیچ تخصیصی در این مورد نداشتیم خرم با بیان اینکه ۶۰۰ هزار مهندس ساختمان در کشور وجود دارد ادامه داد: جلب مشارکت مهندسان و صاحبان حرفه‌ها و صنوف ساختمانی در قانون دیده شده تا در طرح‌های توسعه کشور همکاری کنند.

لزوم استفاده از مجریان ذیصلاح
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان جنوبی در این جلسه گفت: مجریان ذیصلاح سازمان نظام مهندسی ساختمان نظام مهندسی خراسان جنوبی از حدود ۱۵ سال پیش در استان به‌کار گرفته شدند.
عباس عامری با اشاره به اینکه اجرای قوانین و ساخت و سازهای استاندارد الزامی است، افزود: اما وجود برخی ناهماهنگی‌های بین دستگاهی در استان باعث شده که عده از اجرای آن سرباز بزنند.
وی یادآور شد: مهندسان دارای صلاحیت این سازمان طراحی، نظارت و اجرای ساخت و سازها را به عهده دارند تا شاهد نتیجه ای مطلوب در صنعت ساختمان باشیم. وی با بیان اینکه سازمان نظام مهندسی موظف به رعایت قوانین و مقررات ملی ساختمان است ادامه داد: در نهایت تمامی قوانین و مقرارت برای امنیت و آسایش محل سکونت شهروندان است.وی با اشاره به وجود برخی چالش‌ها در حوزه نظام مهندسی ساختمان عنوان کرد: ناهماهنگی‌های بین دستگاها و نبود زیرساخت مناسب از جمله این چالش‌ها است.وی افزود: هزینه‌ای که از نگاه مردم به مهندس ناظر، طراح و مجری پرداخت می‌شود در مقابل سرمایه مسکن بسیار ناچیز است.

کارگروه بومی سازی ساخت و سازها تشکیل می شود
مدیرکل دفتر فنی، امور عمرانی و حمل و نقل و ترافیک استانداری خراسان جنوبی هم در این نشست با بیان اینکه درخصوص بومی‌سازی ساخت و سازها به‌زودی کارگروهی در استانداری تشکیل خواهد شد ، ادامه داد: برای زیبا سازی شهر متناسب با استانداردهای لازم باید برنامه‌ریزی کافی انجام شود.
جواد نوری‌زاده اظهار کرد: معمولا نظام مهندسی به عنوان یک سازمان تجاری نگریسته می‌شود در خراسان جنوبی گام‌های خوبی برای صنعت ساختمان برداشته شده و امروز هماهنگی خوبی بین دستگاه‌ها و نظام مهندسی وجود دارد.
وی افزود: شرح وظایفی که برای سازمان نظام مهندسی ساختمان تعریف شده در راستای منافع عمومی است لذا امیدواریم این هماهنگی بین دستگاه‌ها و سازمان مهندسی ادامه داشته باشد.در پایان این نشست از سه شرکت ساختمانی فعال و با استانداردهای مناسب تقدیر شد.

 

نشست با هیات مدیره

پشت‌پرده ماجرای تعارض منافع

مهمترین موضوع نشست بررسی تعارض منافع و بیان مشکلات آن بود که رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان در اینخصوص افزود:

تعارض منافع یک سابقه تاریخی دارد و همه وزرا می دانستند که این تعارض منافع روزی مشکل آفرین خواهد شد، آقای دکتر آخوندی بخشنامه ای تدوین کرد اما دیوان عدالت اداری به صورت غیر رسمی اعلام کرد که این بخشنامه در هیات عمومی باطل خواهد شد. برای جلوگیری از ابطال پس از آن بخشنامه اصلاح شده‌ای را تهیه کردند و برای رئیس وقت دیوان برای استحضار و دستور لازم ارسال شد و دیوان در زمان اقای آخوندی آن را جواب نداد، علت اصلی ارسال برای دیوان برای اظهار نظر هم پیش گیری از ابطال احتمالی آن بود.

 وی در توضیح این مطلب ادامه داد: تیرماه امسال هیئت عمومی دیوان عدالت اداری این موضوع را خلاف قانون تشخیص ندادند و در ضمن باید بگویم از ابتدای تاریخ نظام مهندسی هیچ بخشنامه‌ای در خصوص موضوع تعارض منافع به سازمان نظام مهندسی ابلاغ نشده است. اما نکته مهم این است که در بخشنامه دوم هیچ منع مطلقی برای استفاده نکردن از پروانه اشتغال وجود ندارد و علت اصلاح بخشنامه نخست هم این موضوع بود.

وی با اشاره به اینکه حتی یک مورد ابلاغ در زمینه تعارض منافع نداریم، گفت: بخشنامه ای که وزیر سابق، آقای اسلامی صادر کردند و بخشنامه اول و دوم که به آن اشاره شد هیچ مصداق روشنی برای اعضای هیئت مدیره، شورای انتظامی و بازرسان  ندارد و بخشنامه های آقای اسلامی هم دارای دستور موقت مبنی بر توقف هستند و تنها چیزی که ابلاغ شده توسط رئیس سابق سازمان  است که روسا چون تمام وقت هستند، نمی‌توانند کار قبول کنند و اعضای هیئت مدیره در این حوزه منعی ندارند .

خرم افزود، تلقی امروز بعضی مدیران راه و شهرسازی این است که ارکان سازمان نظام مهندسی ساختمان شامل اعضای هیئت مدیره، شورای انتظامی، بازرسان، به همراه پرسنل سازمان، هیئت رئیسه دفاتر نمایندگی و … به‌طور مطلق نمی توانند از پروانه اشتغال خود استفاده کنند. ولی حاضر نیستند همین موضوع را شفاف بیان کنند، فارغ از اینکه این تلقی مغایر قانون است، آیا پذیرفتنی است که نمایندگان یک حرفه خود مجاز به فعالیت در آن حرفه نباشند؟ از طرفی عضویت در هیئت مدیره سازمان استان شغل نیست، چه منافعی باید برای اعضا هیئت مدیره دیده شود که او از فعالیت حرفه ای دست بشوید؟ از طرفی منابع مالی این ممنوعیت که باید مابه ازایی داشته باشد از کجا تامین می شود؟ فرض کنیم بطور متوسط در هر استان ۱۰۰ نفر در سازمان استان از فعالیت حرفه ای منع شوند، حداقل مابه ازای مالی این ممنوعیت را در  ۱۰۰ ضرب کنید، ببینید چه عددی به دست می آید! مطابق قانون نظام مهندسی ساختمان، مرجع تصویب بودجه سازمان ها، مجمع عمومی است، حتی با فرض محال گیریم که منابع مالی آن هم تامین شد، اگر مجمع عمومی با پیشنهاد مخالفت کرد، آیا وزارت راه و شهرسازی اختیاری برای تحمیل این امر دارد؟

آیا سایر نهادهای حرفه ای کشور مانند نظام پزشکی و کانون وکلا می پذیرد، کسانی عضو هیئت مدیره باشند که نتوانند طبابت و وکالت کنند؟ اهالی رسانه می پذیرند کسانی نمایندگی آن‌ها را به عهده بگیرند، بدون اینکه اجازه خبرنگاری داشته باشد؟

 رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان با انتقاد از مصاحبه وزیر سابق و ویژه‌خوار نامیدن مهندسان گفت: این موضوع وجدان جامعه مهندسان را جریحه دار کرد و ما این موضوع را به معاون وزیر منعکس کردیم و وی تاکید کرد که اگر آقای وزیر اعاده حیثیت نکردند بنده وارد خواهم شد؛ اما متاسفانه هیچ اتفاقی نیفتاد.

 


نشست با هیات مدیره سازمان و تجلیل از هیات مدیره سابق

 دیدار و گفتگوی مهندس خرم با هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان  با محوریت هدایت سازمان طبق رسالت مشخص شده برگزار شد.

مهندس عباسی سابق سازمان نظام مهندسی ساختمان در این نشست گزارشی از مهمترین اقدامات سازمان را ارائه و افزود: سازمان در بحث ترویج مقررات ملی موفق عمل کرده است.

مهندس عامری رییس سازمان نظام مهندس ساختمان استان در این نشست ضمن خیرمقدم به مهندس خرم و هیات همراه، با تشریح مسائل و موارد استان به بیان مهمترین مسایل استان پرداخت.

 در ادامه این نشست اعضا، نقطه نظراتشان را درباره موضوعات مختلف بیان کردند.

 در ادامه مهندس احمد خرم در جلسه با حضور اعضا هیات مدیره سازمان استان اظهار داشت: از اینکه در عرصه انتخابات شرکت کردید، تشکر می کنم. وی خطاب به آنان گفت: تلاش کنید انسجام و اتحادی که در هیات مدیره حاکم است، حفظ شود. رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان درخصوص طرح اصلاح قانون در مجلس تاکید کرد: اصلاح قانون را جدی بگیرید.

 وی در ادامه با بیان جمله ای از امام علی (ع) اظهار داشت: شما یک حیات فردی و یک حیات اجتماعی دارید. برهمین اساس، با عدم فعالیت حرفه ای، زندگی اجتماعیتان را از دست ندهید. سپس گفت خوشحالیم خداوند متعال توفیق خدمت به جامعه مهندسی را در بزرگترین نهاد مدنی نصیبمان کرده است و تلاش می کنیم رسالت اجتماعیمان را انجام دهیم.

  وزیر اسبق راه و ترابری همچنین شناخت هرم مازلو را برای افراد اجرایی برای پرداختن به نیازهای آدمی ضروری دانست و گفت: اخلاق حرفه ای افول کرده است و ما باید به فریاد همدیگر برسیم.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان تصریح کرد: با اجرای طرح طبقه بندی مشاغل در سازمان های نظام مهندسی، وضعیت معیشت پرسنل ساماندهی می شود، ضمن اینکه ما می خواهیم معیشت پرسنل و هیات مدیره سازمان دچار مشکل نشود.

در این سفر استانی، مهندس کیافر عضو هیات رییسه و مهندس علی نیا امین مالی شورای مرکزی  و مهندس صرامی مدیر روابط عمومی سازمان نظام مهندسى ساختمان، رییس شوراى مرکزى را همراهی کردند.

 

 

 

keyboard_arrow_up
آخرین اخبار